اوپرا مرورگر ترکيبي منتشر مي‌كند
اطلاعات روز کامپیوتر
یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: 17:35 :: نويسنده : kadkhoda

اوپرا مرورگر ترکيبي منتشر مي‌كند
ظهور آندروید و مرورگر موجود در آن می‌توانست خبر بدی برای شرکت اوپرا ـ شرکتی که کسب و کار خود را بر پایه یک مرورگر محبوب موبایل بنا نهاد ـ باشد. ولی اوپرا چیزهای متفاوتی در این رخداد دید: آندروید بخش مهمی از برنامه‌ریزی این شرکت برای پیشرفت در آینده است و همچنین یک محصول که سال 2012 ارائه و به 2 مرورگر موبایل شرکت یعنی Opera Mini و Opera Mobile پیوند داده می‌شود و قدرت زیادی به مرورگری موبایل می‌بخشد.

اوپرا موبایل یک مرورگر سنتی با یک موتور برای پردازش کد صفحه وب و اجرای جاوا اسکریپت است. اوپرا مینی تمام این پردازش‌های سنگین را به عهده یک سرور اوپرا قرار داد که یک نسخه سبک شده از صفحه را به گوشی می‌فرستد. اگرچه رویکرد اوپرا مینی جلوی برخی قابلیت‌های تعاملی وب‌سایت‌ها را می‌گیرد، ولی استفاده از شبکه را بشدت کاهش و عمر باتری را افزایش می‌دهد و به اوپرا مینی اجازه می‌دهد روی دستگاه‌هایی که برای اجرای اوپرا موبایل ضعیف هستند، اجرا شود. در هر ماه بیش از 140 میلیون کاربر مرورگر موبایل، از مرورگر اوپرا (اغلب اوپرا مینی) استفاده می‌کنند.

با راه‌حل ترکیبی که اوپرا برای دستگاه‌های آندروید برنامه‌ریزی کرده است، مرورگر موبایل می‌تواند شبکه شلوغ را شناسایی و به حالت مینی تغییر شکل دهد تا تبادل اطلاعات را کمتر کند. درواقع دیگر کاربران اوپرا مجبور نیستند در یک لحظه خاص تصمیم بگیرند که آیا اوپرا موبایل برای آنها بهتر است یا اوپرا مینی.

بهره‌گیری از تهدید آندروید

اوپرا قصد دارد با مرورگر ترکیبی خود، یک تهدید کاری (تهدید آندروید) را به یک فرصت برای خود تبدیل کند. تحلیل‌های نرم‌افزارهای وب نشان می‌دهد به همان درصدی که استفاده از اوپرا مینی رو به کاهش بوده، بازار استفاده از آندروید افزایش داشته است. ولی سخنگوی شرکت اوپرا اعتقاد دارد که تعداد زیادی از کاربران اوپرا مینی می‌توانند با به‌روزرسانی به آندروید، از اوپرا موبایل استفاده کنند.

از ژانویه سال 2010 تعداد کشورهایی که بیش از یک میلیون کاربر مرورگر موبایل اوپرا دارند، از 3 یا 4کشور به بیش از 20 کشور افزایش پیدا کرده است. به‌همین دلیل اوپرا اولین ضربه را به آندروید وارد کرد. این مساله تصادفی نیست که انتشار اولین نسخه‌های اوپرا مینی 6.5 و اوپرا موبایل 11.5 در هفته گذشته همزمان با انتشار نسخه‌های آندروید بوده است . اکنون شرکت اوپرا تمرکز خود را روی «اوپرا برای آندروید» قرار داده است، چرا که تبدیل آن به یک مرورگر قابل قبول زمانبر خواهد بود.مرورگرهای موبایل اوپرا معمولا روی دستگاه‌های آندروید پیش‌نصب نمی‌شوند، گرچه محصولات سامسونگ جزو استثناهاست. این مساله برای اوپرا کمی نگران‌کننده است چرا که درمقابل آن مرورگری مانند اینترنت اکسپلورر، در ویندوز به‌طور پیشفرض فعال است. این در حالی است که شرکت امیدوار است مرورگر جدید ترکیبی خود را به متحدی قدرتمند برای دستگاه‌های موبایل تبدیل کند، چرا که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق مقایسه سرورها، ترافیک را پشت‌سر بگذارند. اگر در یک شبکه شلوغ قرار داشته باشید یا اتصال‌تان کند باشد، مرورگر ترکیبی اوپرا گزینه‌ای مناسب خواهد بود.

پیشرفت توربو (Turbo) اوپرا

توربو نام یکی از قابلیت‌های موجود در اوپرا موبایل و نسخه رایانه (PC) اوپرا است که استفاده از اطلاعات را به‌وسیله استفاده از سرورهای اوپرا (به‌عنوان مثال با مقایسه تصاویر) به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. نسخه ترکیبی به این معنی است که کد صفحه وب، مانند HTML، جاوا اسکریپت و CSS نیازی به ارسال از طریق شبکه موبایل ندارند. برای مثال یک سایت خبری را در نظر بگیرید که 7/1 مگابایت حجم داشته باشد. این حجم را می‌توانید ازطریق اوپرا که حالت پیش‌فرض خود را اجرا می‌کند (در حالتی که توربو خاموش باشد) اندازه بگیرید. اگر توربو را روشن کنید حجم سایت به حدود 500 کیلوبایت کاهش پیدا می‌کند و اگر از اوپرا مینی استفاده کنید حتی حجم 300 کیلوبایت هم شاهد خواهید بود.

اگرچه صحبت از انتشار راهکار جدید ترکیبی اوپرا اوایل سال 2012 به‌گوش می‌رسید، ولی سخنان مسوولان اوپرا نشان از این دارد که این شرکت هنوز زمانبندی خاصی را مدنظر نگرفته است.

کسب و کار بهتر

2 سال پیش، شرکت اوپرا از نظر مالی با مشکلات زیادی مواجه شد ولی توانست آنها را از سر راه خود کنار بزند و وارد بازار رقابت شود. یکی از تصمیمات سخت اجرایی برای شرکت، کنار گذاشتن یکی از 2 منبع درآمد اصلی آن بود که در نهایت به کار برای ساخت مرورگرهای مناسب برای دستگاه‌های مختلف تصمیماتی گرفته شد. دوره سختی بر اوپرا گذشت، ولی رفته‌رفته دوران بهتری خواهد داشت؛ چراکه توانست از کسب و کار مشارکتی با شرکایش فاصله بگیرد. این کار منابع زیادی برای آنها آزاد خواهد کرد که می‌تواند از آنها در مرورگر آندروید استفاده کند.

براستی اوضاع مالی اوپرا رو به بهبود است، درآمد این شرکت در 3 ماهه دوم سال 2011 با 29 درصد افزایش به 40 میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال گذشته 31 میلیون دلار افزایش داشته است و سود خالص آن با 47 درصد افزایش از 6/3 میلیون دلار به 3/5 میلیون دلار رسید.یکی از مهم‌ترین تلاش‌هایی که اوپرا قصد انجام آن را دارد نفوذ به شبکه تلویزیون است. اوپرا قراردادهایی برای قرار دادن مرورگر خود در محصولاتی از شرکت‌های سونی، توشیبا، فیلیپس، Loewe و شارپ تنظیم و امضا کرده است. با وجود چنین قراردادهایی، فناوری اوپرا می‌تواند به‌عنوان یک مرورگر مرسوم مورد استفاده قرار بگیرد.این به معنای آن است که اوپرا برای نرم‌افزارهای متناسب با تلویزیون که با فناوری‌های مرورگری تولید شده‌اند، به بستری برای رسیدن به محیطی مناسب، تبدیل شده است؛ نمایش ویدئو براساس درخواست کاربر، بازی‌ها یا اخبار قابل خواندن، با فناوری صفحه‌خوانی (Page-Reading) که برپایه CSS قرار دارد و می‌تواند با استفاده از دکمه 4 جهت یک کنترل از راه دور عمل کند.

همچنین اوپرا توانست با در اختیار گرفتن Handster (وب‌سایتی برای دریافت نرم‌افزارهایی برای گوشی‌های آندروید، ویندوز موبایل و...) ‌به فروشگاه نرم‌افزارها نیز نفوذ کند. این فناوری برای قدرت دادن به فروشگاه‌های نرم‌افزارهای مخصوص اریکسون، Electronics LG و غیره مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی برای تلویزیون‌ها هم قابل استفاده است. اوپرا همچنین قابلیت‌های پردازش پرداخت را نیز دارد که درآمدهای جدیدی را به‌همراه خواهد داشت، چرا که مردم می‌توانند اجناس واقعی خریداری کنند و دیگر صرفا خریدار نرم‌افزار نخواهند بود.

تلاش دیگر اوپرا برای رشد، در زمینه بازرگانی و تبلیغاتی بوده است. در اختیار گرفتن AdMarvel توسط این شرکت در ژانویه سال 2011 به‌این معنی است که حالا فناوری جا به جایی تبلیغات را نیز دارد که ناشران می‌توانند از آن برای فرستادن تبلیغاتشان به یک محل مشخص یا برای عده‌ای خاص استفاده کنند. این سرویس در سرورهای اوپرا، برای استفاده در اوپرا مینی قرار گرفته است. و حالا این شرکت رو به ‌رشد با 750 کارمند، کماکان درحال استخدام نیروست!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 11665
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1